Tuesday, November 9, 2010

Congratulations Engagement Card Wording

Fecondazione artificiale: la nebbia


Insomma: per i cattolici esiste una fecondazione artificiale buona e una fecondazione artificiale cattiva, oppure le tecniche di fecondazione artificiale devono essere respinte in blocco?

Ci siamo fatti questa domanda in un precedente post di commento alla durissima presa di posizione dei vescovi polacchi , alla vigilia della discussione in Parlamento dei progetti di legge su questo argomento; abbiamo osservato che quella presa di posizione era perfettamente conforme al Magistero della Chiesa Cattolica; abbiamo, infine, mostrato stupore per le modalità con cui il quotidiano dei Vescovi Italiani presentava la notizia ("La Polonia cerca la sua legge 40").

Nel post seguente abbiamo visto come il Italian Catholic world expresses the very different positions: on the same day future of live interviews with those working in IVF for many years and who can build and bring readers with "his" moral, articles that are attributed to the detrimental effects of denial of human dignity only to certain practices (such as the freezing of embryos or preimplantation diagnosis) and not the techniques themselves and in the writings of those who, with great clarity, the negative signals of all the techniques themselves.

We took the cue from an article by Lawrence Shoepflin "E 'Life," selective reporting in the press of the Polish bishops, in a short article on "Fertility Show in London (Future of 04/11/2010), journalist, after having expressed" the impression is that we are facing a real market for artificial insemination "and then you have found the fair" is perfectly in line with the thought that reduces human life to a product of the laboratory, "stigmatizing consequences" surrogacy, gamete donation, children for homosexual couples, then making reference to the freezing of embryos and seed banks: "Even the European Bank of seed and this will probably advertise its catalog of donors are classified based on their race and color of eyes."

But you can really criticize these practices without realizing - and to state publicly - that they are logical consequences of the techniques of in vitro fertilization?
Man / embryo becomes a product and its dignity is denied because it is produced in this way: therefore becomes irrelevant to the death of nine out of ten embryos, but do not cause problems, the freezing of embryos or their diagnosis techniques invasive, their selection, and again, seed banks or heterologous fertilization under the logic of a more refined production that adapts to any situation.

Why the Italian Catholic world is unable to express an opinion clearly and decided on in vitro fertilization?
Two possible answers.

First, we have already mentioned: there is a clear push by those who practice in vitro fertilization to legitimize this practice: a move which is linked to business and scientific ambitions.
We talked about Dr Eleonora Porcu, since the referendum, found a bank in the Catholic world to publicize his technique of freezing oocytes (eggs freeze better than freezing the embryos), but other diagnostic techniques have emphasized on women's eggs ("better diagnosis on the polar bodies of oocytes rather than the female embryo diagnosis ").

How to business, such as forgetting the clinics of Catholic inspiration - first of all: the San Raffaele Hospital in Milan - that authorized under Law 40, working in the field (IVF and ICSI) receiving millions of euro of refunds from the National Health Service (Source: Corriere della Sera)? Clinics, after the Constitutional Court, shall, if necessary, to freeze embryos?

A second answer lies in Law 40, which has become - in part unconsciously - a filter for interpreting reality.
Ecco che, di fronte agli impetuosi vescovi polacchi, la reazione dell'ignoto titolista è quasi automatica: "la situazione della Polonia è identica a quella dell'Italia prima della legge 40 (il "far west della provetta"), noi cattolici abbiamo proposto e difeso la legge 40 , quindi la legge 40 è buona , quindi la Polonia ha bisogno di una legge 40 ".

Ma se la legge 40 è "buona", la morte prevista ed attuata di decine di migliaia di embrioni all'anno diventa ininfluente, su di essa si può sorvolare: i "cattivi" sono altri, quelli che fanno diagnosi genetica preimpianto, le banche del seme, le maternità surrogate. "Cattivi" sono solo quelli che, nel mondo, fanno ciò che in Italia la legge 40 vieta ( e infatti è difficile dire che sono davvero "cattivi" quelli che congelano gli embrioni perché, si sa, la legge 40 permette il congelamento - ovviamente in casi eccezionali! ).

Siamo alla nebbia; a discorsi cauti per paura di sbagliare ...

La legge 40, come tutte le leggi ingiuste, ha già iniziato ad incidere sulle coscienze.

Giacomo Rocchi


0 comments:

Post a Comment